mandag den 23. januar 2012

SOV SÅ!!


Jeg ved godt der findes meget værre ting i verden, men jeg er altså nødt til at lukke lidt luft ud nu...
Hende her er nemlig ved at tage pippet fuldstændigt fra mig...  Hun VIL ikke sove...  Eller... Hun sover fint middagslur i vuggestuen - men det der med at komme i seng og falde i søvn om aftenen. 
Det bruger hun ikke. 
Hun er stadig vågen nu - klokken 22.55 - og tro mig. Vi har forsøgt at putte hende. Lææænge. Men hun falder ikke i søvn.
Når så hun endelig overgiver sig - ja så sover hun måske et par timer. Så vågner hun igen og eftersom der er to andre børn (som godt kan finde ud af at sove) går det ikke at hun larmer alt for meget midt om natten - så hun kommer ind til os. 
Men så ælter hun sine fødder rundt i mit ansigt og filtrer dem ind i mit hår resten af natten, så jeg sover jo heller ikke...  
Suk suk suk - jeg er SÅÅÅÅ træt og jeg føler bare jeg bliver dummere og dummere fordi min hjerne ikke virker...  


Og jeg fatter ikke hvorfor hun ikke vil sove...  Jeg ved en hel masse om små børn og søvn - faglig viden altså. Om søvnforskning og hvad ved jeg, men....  det hjælper desværre bare ikke meget på nattesøvnen her i huset. 


Billedet er fra dengang hun var en lillebitte baby - og sov. 

14 kommentarer:

Linsens sagde ...

Øv, øv, øv, det er surt, jeg vil ikke begynde at kloge mig her, for det lyder til du ved ret meget selv! Så du får lige endnu et medfølende øv med på vejen, håber det bare er en kort fase og du snart får søvn igen;-)

Kristiane sagde ...

velkommen til min verden. Jeg har 2 børn med samme sove gen. Ja tak. Min store pige sover fantastisk efter hun er startet i børnehave, så lige pt glæder jeg mig til om 1½ år når min mindste skal i børnehave. Problemet herhjemme er at de i dagplejen ikke må vække børnene, dvs. at de tit ligger og sover til kl. 15.30-16.00 så der ikke meget at sige til at han ikke gider sove om aften. Herhjemme sover han max ½-1½ time til middag. -og det er altså passende. Vi har prøvet at tale med vores dagplejemor om det, men regler er regler. argggg... Jeg kan bare ikke se fornuften i at de skal have en middadslur på 3-4 timer!! Især ikke når der så forsvinder det samme antal timer af hans nattesøvn. Det simpelthen ved at drive mig til vanvid. Så føler med jer. Håber i finder en løsning på det.

kh Kristiane

Michelle Faber sagde ...

Åh-ha.. stakkels jer!
Jeg er SÅ enormt heldig med min lille Celina, på halvandet.
Hun sover mellem klokken 19 og 20 og vågner, når jeg vækker hende omkring kl 7 næste morgen.
Jeg spørger hende hver morgen om hun vil med op, og de fleste gange siger hun "NEJ!" ;-)
I weekenden sover hun mellem 20 og 21 og vågner halv 9-9 næste morgen - total luksus!!
Og derfor har jeg virkelig også ondt af jer, jeg ved ikke hvordan jeg skulle kunne hænge sammen hvis jeg fik så lidt søvn som dig.. Håber snart den lille fis vil sove igen:-)
Kh Michelle.

Louise sagde ...

Kære Betine

Skriver lige en besked til Kristiane først.... Jeg er da så ked af at høre, at det er regler... De regler har jeg ALDRIG hørt, og min dp mor siger selv, at nattesøvnen er den vigtigste... Der er noget med, at man siger det er bedst ikke at vække de små, men det er man bare nødt til hvis deres dage skal fungere. har i ikke en kontaktperson i kan spørge, for det lyder helt vanvittigt det der. Det skal i altså IKKE finde jer i.

Og kære Betine, hvor er det bare træls.... Ja vi ved jo alle godt, at det "bare" er en periode med de der unger og deres soverytmer, men her stod det jo også på i 8 måneder med Neel, det var VIRKELIG et helvede, så jeg ved alt om det.... Nu går det ok, hvis ikke hun fejler noget, så vågner hun max 1-2 gange nu, og det er luksus for os.... Jeg har desværre heller ikke nogen gyldne råd, er sikker på du selv kender mange flere end mig. Problemet er bare, at du sikkert sagtens ku få mine unger til at sove, og det udelukkende fordi det bare ikke er dine egne.... ens egne børn, de har bare nogle usynlige knapper de kan trykke på..... Jeg håber af hele mit hjerte det snart vil gå frem af.... Hvor gammel er det hun er?? Kunne man skære lidt i hendes middagslur måske???

betine sagde ...

Tak :) Jeg krydser virkelig fingre!

betine sagde ...

Åh, hvor er det træls for jer... Altså - jeg er jo vuggestuepædagog og vækker heller ikke børn, der sover, fordi søvnforskning viser at det er rigtig uhensigtsmæssigt. MEN - det skal jo ikke være sådan at det bliver en regel eller et princip bare fordi det kan, for vi er jo nødt til at kigge på barnets trivsel i øvrigt... Jeg tænker også, som Louise, at du må snakke med din dp mor, hvis det slet ikke fungerer for jer - I skal jo kunne fungere som familie også... Og så vil jeg da håbe for dig at du snart får din nattesøvn tilbage - hold OP, det er bare træls altså!!!

betine sagde ...

Årh - misundelse er en grim ting :) Hvor er du heldig!

betine sagde ...

Åh ja... For Viola har den der periode varet 2 år nu :) Hun KAN bare ikke finde ud af det... Det er rigtig synd for hende - og egentlig også for os andre jo, for vi er bare konstant trætte... Hun er netop faldet i søvn nu - klokken er næsten 21... SUK! Hun sover for det meste nogle lange lange lure i vuggestuen og vi har snakket om at forsøge at korte dem af i en uge, selvom det strider imod ALT hvad jeg ved om søvn... Men jeg er villig til at prøve, hvis det kan give hende en bedre døgnrytme. I dag har hun kun sovet lige omkring to timer - og hun faldt jo stadig ikke i søvn før, så jeg ved ikke...
Pyh, det har da også været hårdt for jer så - når Neel heller ikke har sovet godt... Det er godt man ikke ved sådan noget inden man får børn ikk... Altså - en ting er jo at folk står og griner og siger at nu ryger nattesøvnen - en anden er når det så er virkelighed :)

Kristiane sagde ...

Jeg synes også det vigtigt han for en middagslur og ved godt hvor vigtig søvnen er. Men som i også skriver, så synes jeg hans nattesøvn er vigtigst. For det bliver bare en ond cirke. Når først han falder i søvn så sent så for han ikke nok søvn, dvs han er træt og pylle indtil han skal sove middagslur. Men har overvejet at ringe til hende pædagogen der tilknyttet dagplejen.

betine sagde ...

Ja, det kan jeg godt forstå - det synes jeg da du skal gøre, så må I jo have en ordentlig dialog omkring det og ikke bare blive spist af med "regler". Det er jo også synd for ham - han får jo slet ikke noget godt ud af formiddagen, hvis han er træt og pyldret indtil han bliver puttet - og så når han vel nærmest ikke at være der efter han står op..
Viola er egentlig ikke specielt påvirket af at hun sover så dårligt, det er underligt - men det er rart.

Fie sagde ...

Kender det, kender det, kender det... Det eneste der hjalp mig var at læse om en undersøgelse, der sagde at børn der var meget vågne blev meget kloge (har også læst det modsatte...)- så jeg trøstede mig med, at hun blev super-klog! Og så fik jeg manden til at være sammen med børnene alene 1 time hver eftermiddag-og så var der dømt lur til mig- FEDT!

Pøj, pøj med søvnen-skriv lige et indlæg, når det hele vender for Jer:-)

Christina Ravn sagde ...

ÅÅÅH! vil bare sende et kram!

betine sagde ...

Årh TAK... Hvor er du sød :)

Lines sagde ...

Hvor er/var hun dog en forrygende lækker sovende baby!
Jeg har selv en natte skrigeballon der hjemme og hver morgen tænker jeg:
- hvor mange 16 årig drenge vil ligge oven på deres mor og skrige hele natten.
Der er håb og så prøver jeg at nyde han synes vi skal ligge tæt nu!
(min far siger når man er 60 kan man ligge og gætte kryds og tværs inde i sengen kl 9 søndag morgen!!!!)